zaterdag 16 december 2017

Contactjudo voor 70-plussers

Omdat vallen doodsoorzaak nummer één is, wordt in het contactjudo alleen het grondgevecht beoefend. Het lijkt een datingsite maar niets is minder waar, armklemmen, houdgrepen of verwurging leiden tot het einde van de partij of een voltooid leven.

In Bad Bertrich kwam ik na een rommelige randori in de volgende stelling terecht. Zwart aan zet op zet 25.

Wit: Hermann Jacobs: Kg1; Dc3; Tc1; Lg2; h2; g3; f2; e5.
Zwart: Toon Mentink: Kg8; Dd7; Td2; Lf5; h7; g6; f7; e7.

Op zet 21 bood Hermann remise aan maar ik voelde me goed. Ik zag een duidelijke houdgreep op het eerste gezicht en speelde 21 Td1+ 22 Txd1 Dxd1 23 Lf1 Lh3 24 Dc4 De1 25 f4? en dit keer zei Hermann: “Kein Remis?” Ik antwoordde snedig: "Ohne oder mit kein?" In een flits zag ik dat f4 de beslissende fout was. De houdgreep was een complete verwurging geworden. Er volgde meer dan 30 zetten zetdwang omdat wits dame gebonden is aan haar loper. Middels e6 was mijn koning onkwetsbaar geworden, een soort staatsrechterlijke immuniteit. Ik dacht weer even aan het pilsje dat onze Willie dronk met Poetin in Sotsji. Met of zonder doping, een pilsje smaakt altijd voor een echte koning.

In een van de vorige rondes kon Ton Goris tegen Hermann Jacobs moeiteloos remise houden door oppositie. Ton Goris is vroeger getraind door Herman Grooten (de groeten van Ton trouwens) en keek geamuseerd toe hoe een adequate verwurging altijd leidt tot een voltooid leven. Mijn koning kon, zoals een goede koning betaamd, voor de pionnen uit gaan.

De ontbrekende zetten worden weer, zoals elk jaar, verwerkt in "De grote Kerstquiz".

Stuur het juiste antwoord op naar toonmentink@gmail.com. Er zijn vele prijzen en voor de beste anonieme belediging wordt een extra prijs uitgereikt na het altijd gezellige Kersttoernooi op zaterdag 23 december.

Toon Mentink

Geen opmerkingen:

Een reactie posten