donderdag 10 november 2016

SJ Denk

Vandaag kreeg ik het gevoel dat mijn schaakleven misschien wel voltooid was. Was het een impuls? Was de zorg van de wedstrijdleider ontoereikend?  Er lag geen blunder aan ten grondslag. Ik kreeg nog steeds tegenstanders. Ik won zelfs nog weleens maar ik merkte dat ik met steeds meer tegenzin de klok indrukte. Ik keek totaal niet meer uit naar de additional time en rokeerde alleen nog uit verveling lang. Vluggeren deed ik steeds langzamer. Ik belde de heer Van der Staaij van de SGP. Deze kon in de bijbel niks vinden over het schaakspel maar verzekerde me wel dat het niet aan mij is om te twijfelen aan de zin van het schaakspel. De SJ-rating is niet geschapen om gedachteloos te negeren. Je schaakt niet alleen voor jezelf. Er is altijd de plicht de waarheid boven tafel te krijgen, en uit die waarheid ontstaat de natuurlijke rangschikking zoals de schepping bedoeld is, aldus Kees van der Staaij. ‘Beste Kees, er is toch Fritz en sinds de invoering van het mentorschap en de schaaklessen op woensdagavond, is er een overvloed aan waarheid.’ ‘Beste Toon, er zijn zo veel waarheden, dat het je taak is de leugens af te werpen.’

Ik voelde me steeds moedelozer en belde Pia Dijkstra met de mededeling dat ik enkele organen ter beschikking stelde. Zij vroeg enthousiast welke organen. De frontaalkwab en de hypothalamus heb ik niet meer nodig vertelde ik.  Over de gyrus cinguli valt te praten die heb ik al in geen jaren meer gebruikt. Over twee dagen kon ik al terecht voor deze kleine ingreep. Ik fleurde toch enigszins op met deze beslissing. Nooit meer denken leek opeens erg aanlokkelijk.

De ingreep slaagde en er zijn nu drie Stukkenjagers met een significante ratingwinst. Ook kreeg ik weer lol in schaken.  Weliswaar verloor ik daarna bijna alle partijen, maar toch ook nog twee remises tegen andere mensen met een voltooid schaakleven. Ik kocht nog steeds enthousiast schaakboeken en dat gaf een enorm weldadig gevoel. Ik streelde ze en zoog de geur in me op. Daarna zette ik ze liefdevol in mijn boekenkast bij de fictie.

Toon M

Geen opmerkingen:

Een reactie posten