maandag 27 maart 2017

UNK vs Stukkenjagers 6

TL verkoopt vroegtijdig de “HUID”

Op 11 maart werd de match tegen UNK in Zevenbergen gespeeld.
We waren voltallig en op tijd. De partijen verliepen erg voorspoedig.
Zo voorspoedig dat ik tegen Cees, die een drankje ging halen, zei:
Als je kans ziet remise te halen mag dat want dan hebben we de match gewonnen.
Jeffrey stond namelijk verschrikkelijk goed.
Kijk even mee.
Zijn loper op f6, zijn toren op g7 en een toren op a2.
De vijandelijke Koning op h1.
Iedereen zag dat hij mat in twee zetten kon geven. Ziet u het ook, jazeker.
Aftrek dubbelschaak met Th2, de K moet naar f1, toren op h2 staat gedekt door toren op a2, dan T h1 en mat.
Iedereen zag het behalve Jeffrey.
Daarna begon de ellende en de irritatie en het chagrijn.
Cees bood remise aan en ineens kwamen we niet verder dan gelijkspel.
De diverse partijverslagen volgen hieronder.
Verkoop nooit de huid van de beer voor dat de beer geschoten is, is de harde les.

Hallo Wil,
Zojuist heb ik Willem II zien winnen van PEC Zwolle. Een mooi moment om even terug te blikken op de schaakmatch tegen Zevenbergen. Net als Willem II hadden wij de tegenstander in de wurggreep. Het eerste uur waren de tricolores heer en meester op het veld en Stukkenjagers 6 stond met 3-1 voor. Waar het voor onze voetballers heel hard werken was om de voorsprong te behouden, leek het voor ons een kwestie van tijd te worden totdat we de zege veilig zouden stellen. Maar de trots van Tilburg trok terecht de overwinning naar zich toe, terwijl wij moesten berusten in een gelijkspel. Een opmerkelijk incident deed zich voor aan een van de borden, namelijk tussen Jeffrey en diens tegenstander. Op een gegeven moment kwam Jeffrey uitermate geïrriteerd naar Jan en mij om te melden dat de tegenstander constant zat te praten, rare geluiden maakte en al bijna de hele partij niet meer genoteerd had. Toen stond hij helaas al reddeloos verloren nadat hij eerder een matvoering over het hoofd had gezien. Jan en ik begrepen zijn gemoedstoestand in het geheel en raadden hem aan om de partij te rekken totdat Hans zijn halfje op het droge had. Dan zouden we tenminste niet verloren hebben! Intussen had onze wedstrijdleider in alle euforie over Jeffreys goede stelling Cees geadviseerd om maar remise aan te bieden. Achteraf is 4-4 toch wel een terechte uitslag en dat zal duidelijk worden na de bevindingen over mijn eigen partij! Maar eerst denk ik dat wij een keer bij elkaar moeten komen voor een soort van morele herbewapening. Ik ben een voorvechter van sportief gedrag, maar als een tegenstander gaat zitten praten tijdens een partij moet dat aangekaart worden bij de teamleiders die dan gezamenlijk de betreffende speler tot de orde moeten roepen. Misschien kunnen we een keer tot afspraken komen. Let wel, ik neem niemand iets kwalijk en zeker jou niet Wil! Je hebt naar eer en geweten gehandeld. Je had zelfs voor notatieformulieren gezorgd! Uit de kunst. Dan nu mijn eigen partij: Jack de Visser-Jan Weijters Jack die alleen in de externe competitie voor Zevenbergen speelt omdat hij in Culemborg woont, koos voor de zogenoemde Bird-opening, die ik beantwoordde met een fianchetto op de damezijde en mijn tegenstander deed hetzelfde. Na zijn c2-c4 speelde ik de damepion naar d5 in plaats van naar d6. Ik wilde zo aanvallend mogelijk spelen ook al omdat ik zag dat hij een zwakke e-pion had. Ook Jack posteerde zijn damepion twee velden vooruit en nu was e4 een mooi veld geworden voor mijn paard op f6. Het andere paard ging via d7 naar f6. Inmiddels was er over en weer gerokeerd. In het middenspel ging ik op zijn zwakke e-pion spelen en de witspeler trok met de f-pion ten strijde en kon een pionnetje incasseren, maar met mijn fianchettoloper kon ik druk uitoefenen op de witte dame. Nog maar een pionnetje dan met schaak(!) dacht mijn opponent en toen kon ik zijn e-pion met schaak (!) inrekenen. De koning moest naar h1 en omdat wit zo schrok van mijn 21e zet (Dh4) koos hij van drie mogelijke voortzettingen niet voor de minst voor de hand liggende zet die tot remise zou hebben geleid, maar voor één van de twee mindere alternatieven die tot ondekbaar mat zouden leiden en hij gaf op. Nu begrijpt iedereen de gerechtvaardigde uitslag iets beter. Ik kwam thuis tijdens het naspelen tot deze conclusie: mijn overwinning was spectaculair maar minder glorieus dan ik in eerste instantie dacht! Natuurlijk was ik blij met het punt maar ik had mijn overwinning graag ingeruild voor twee andere zeges: die van Cees en Jeffrey.

 Jan Weijters

Heren, mijn korte impressie.

Terwijl Jeffrey op bord 4 steeds roder aanliep en uit afgrijzen veelvuldig ging kijken hoe de anderen speelden en onze Grote Leider naast mij met zijn handen in de grijze haren langzaamaan in de tang werd genomen, slaagde ik er in het initiatief lange tijd te behouden. Maar waarom lukt het me niet om door te drukken, te blijven aanvallen - waardoor in dit geval remise het logische resultaat moest zijn? Voor een therapeutisch bijscholing houd ik mij aanbevolen.
Hans
 
Mijn tegenstander bouwde onze partij zeer voorzichtig op waardoor ik mijn stukken allemaal precies neer kon zetten waar ik dat wilde! Toen ik een paard van hem pakte, zag hij de dreiging die daarna ontstond op zijn dame en toren, maar hij reageerde passief door mijn loper niet terug te pakken. Gewoon een vol stuk vóór dus! Daarna besloot ik rustig te blijven en door af en toe her en der wat af te ruilen, bleef ik ook in het eindspel een stuk voor en uiteindelijk gaf de tegenstander op na een paardvork van mij die weer een kwaliteit zou opleveren. Mooie overtuigende overwinning dus al zeg ik het zelf en vandaag voegde Willem II daar een 2-0 overwinning aan toe. Dus mijn weekend kon absoluut niet meer stuk!

Groet,
Jan

Na een handvol zetten stond ik twee pionnen achter. Met wit nog wel en die achterstand liep op naar drie pionnen. Indachtig de wijze lessen van Kien besloot ik een paard te offeren voor twee pionnen. Op zulk een vreemde strategie had zwart niet gerekend en niet veel later won ik het stuk terug en ook nog de pion. En met een resterend gewonnen eindspel bood ik verdomd remise aan - is genoeg had onze TL gezegd ' - en dat werd uiteraard met verbazing aanvaard door een gedesillusioneerde Zevenberger. 

Cees Zoontjens.

Op een gegeven moment werd ik erop geattendeerd dat de tegenstander van Jeffrey niet meer noteerde.
Kort daarvoor had hij aan de bar tegen me verteld dat dit zijn laatste partij was voor de competitie. Na 60 jaar schaken stopte hij ermee.
Dat hij die laatste partij toch nog wist te winnen moet hem een goed gevoel gegeven hebben.
Ik heb hem wel gevraagd te noteren maar wilde niet de partij claimen (terwijl hij dik gewonnen stond) omdat hij niet genoteerd had.
Ik wist trouwens ook niet of dat wedstrijdtechnisch wel kon?

In de laatste partij op 1 april gaan we de laatste plaats in de poule aan een ander club overdoen. Zeker weten.

Vr Gr Wil Wouts  TL

Geen opmerkingen:

Een reactie posten