donderdag 21 december 2017

NUENEN 2 VERSUS STUKKENJAGERS 6  4-4


Tot de voorlaatste dag was het onduidelijk in welke samenstelling we ditmaal zouden aantreden. Maar we verschenen met een voltallige opstelling in steunpunt De Goudvink te Nuenen. Een soort wijkgebouwtje waar het niet bepaald warm was, met als gevolg dat de co-captain op een zeker moment zijn jas maar aantrok. Dat mocht niet baten. Hij verloor uiteindelijk.
De totale wedstrijd dreigden we even voor de derde keer met 4 1/2-3 1/2 te verliezen, nadat wij in een eerdere fase met eenzelfde uitslag dreigden te gaan pronken. Uiteindelijk zijn we blij met het gelijkspel maar er had veel meer in gezeten!
We stonden al vrij snel voor door een overwinning van Hans Groffen, statistisch gezien moest die zege vandaag wel komen. Ook Jan van den Dries haalde verdiend het punt binnen. Coen Klaassen en Paul Vermee verloren vervolgens hoewel de laatste er niet slecht voor stond. Theo Mulder tekende voor een degelijke remise. Bij Harry stond het bord nog vol stukken toen plotsklaps door zijn tegenstander de handdoek in de ring werd gegooid. Zijn paard bleek onverdedigbaar. Ineens stonden we er florissant voor. Jan Weijters diende niets anders te doen dan zijn tegenstander bezig te houden want Jan Bergsma stond een gezond stuk voor. Helaas zag hij een verraderlijke penning over het hoofd. Wij zagen het met lede ogen aan. Het pleit voor Jan dat hij met een pion minder remise maakte.
Even waren wij in het land van Van Gogh, maar zo kleurrijk als op zijn schilderijen werd het bij ons net niet!
Een rondje langs de borden met authentiek commentaar:

Hans Reusink - Harry Buyvoets          0-1

Eerst speelden we onze stukken eruit. Tussendoor werd het centrum vooral door wit bezet. Na schermutselingen op beide zijden vergreep zwart zich in een pionnetje waarna zijn paard op e4 diagonaal en verticaal genomen werd. Einde partij.

Harry


Jan Spruijt - Jan Weijters                    1-0



Anders dan zijn achternaam deed vermoeden had mijn tegenstander een respectabele leeftijd die de mijne ruimschoots overtrof. Hij speelde degelijk maar ik beging een blunder op de 12e zet. Ik had net mijn lopers op de Damevleugel in stelling gebracht om in de verre toekomst een aanval op zijn koning te kunnen ondernemen toen mijn opponent een uitval met zijn paard naar g5 deed. Niks aan de hand als je maar niet argeloos h7-h6 speelt zoals ik. Hier was g7-g6 het enige juiste antwoord. Ik offerde noodgedwongen nog maar een stuk om in de partij te blijven en de éminence grise in het kader van het teambelang bezig te houden. Dat kon ik tot de 50e zet volhouden. Toen was de stand weer gelijk.



Jan



George Dujardin - Theo Mulder          1/2-1/2

Twee verzoeken

Verzoek 1 Kun je zaterdag invallen in het zesde?
Verzoek 2 Na afloop van de wedstrijd, wil je een verslagje over jouw partij opsturen?

Is dat nodig? De uitslag is toch al bekend, wat valt er dan nog meer te vermelden?
Maar goed, veel grijs of enigszins kaal, veel buik, veel man, weinig vrouw, maar vooral koud.
Mijn eerste partij sinds acht maanden na twee probeersels op vrijdag middag. Ik trof een tegenstander van min of meer gelijk niveau, zowel qua leeftijd als qua elo. Mijn witvoordeel reikt niet verder dan de keuze uit 1. b4 of 1. e4. Het werd een CaroKann die binnen de kortste keren niet als zodanig te herkennen viel. Ik dacht dat ik wat voordeel kreeg, maar op mijn niveau zegt dat niets en dat bleek. Op het moment dat ik ten aanval wilde trekken moest ik de verdediging in en dat lukte. Remise.



Theo


Rinus de Keizer - Coen Klaassen        1-0 

In mijn partij werd mijn witte loper al snel opgejaagd waardoor ik de fout maakte deze loper te offeren om de korte rochade eruit te halen.

Dit bleek niet erg veel dreiging op te leveren dus kreeg ik het erg druk met keepen.

Toch kon ik een stuk terug winnen en stond ik nog maar 1 pion achter, waarna ik weer een steek liet vallen die uiteindelijk fataal bleek.



Coen



Anton van Lier - Jan van den Dries      0-1

Op bord 5 speelde ik met wit tegen Anton van Lier, de teamleider van Nuenen 2. Ik bouwde rustig op en optisch leek Anton goed te staan, maar schijn bedriegt! Ik liet hem komen met zijn stukken en zette intussen mijn stukken op de juiste plekken. Hij kwam enigszins roekeloos met een paar stukken mijn stelling binnen en moest dat bekopen met kwaliteitsverlies. Met twee torens en een paard was het lekker spelen voor mij tegen zijn toren, paard en loper. Toen ik verderop een stuk won, was het gedaan met het verzet van Anton en gaf hij de partij op!



Jan van den Dries



Reinoud van Mens - Jan Bergsma      1/2-1/2

Zenuwslopend was het afgelopen zaterdag in Nuenen. Vooral toen na bijna drie en een half uur alle overige partijen al lang waren afgelopen, en iedereen van ons team maar ook van die van de tegenstander zich bij een stand van 3,5 – 3,5 rondom het 6e verzamelde om te kijken hoe ik in een gewonnen stelling een enorme blunder beging en vervolgens in een verloren pionneneindspel er voor de poorten van de hel toch nog een remise voor mezelf en voor het team wist uit te slepen. De adrenaline en gemengde gevoelens hebben mij geen goede nachtrust bezorgd maar ik kon me troosten met de gedachte dat ik met deze ervaring weer een hoop heb geleerd!



Jan



Dick Warbout - Paul Vermee                1-0



Ik weet al niet meer wat het betekende….maar de PION (stond op een bord dat buiten aan een van de muren van het gebouwtje hing) is iets met bejaard en nog wat!!!



In een koude zaal die dienst moet doen als buurtvereniging en waarvan niemand van de Stukkenjagers jaloers op zou zijn…begin ik uiteraard met f4-e6…Pf3-d5..e3-a6 en ga zo maar door totdat ik denk dat ik echt goed sta. Dat was ook zo volgens enkele geleerden onder ons….En ja ik zie het al voor me….een torenoffer op g7 en dan gaat meneer mat in drie zetjes heb ik berekend …of ik win een paar stukken incluis zijn dame…Nou dat was ook zo, maar mijn tegenstander kon op tijd wegkomen en ik kwam steeds een zetje tekort voor matje, plus ik speel verkeerd en mijn tegenstander haalt even een dame op aan de overkant…Wel, gelukkig ben ik niet de enige. Jan Bergsma geeft ook een compleet gewonnen partij uit handen. Gelukkig weet hij daarna nog heel goed remise te houden, waarna wij enigszins teleurgesteld met 4-4 huiswaarts keren. Dit hadden de Nuenense boys niet verdiend…volgende keer krijgen we ze eronder…



Paul Vermee



Raymond Jardel - Hans Groffen           0-1

Ik had vandaag weer veel zin om een goede partij te spelen en zeker na het vorige verlies wilde ik graag winnen. Ik speelde tegen een invaller die opende met een sterk centrum. Raymond bleek snel te willen spelen, iets wat ik ook graag doe maar wat in het verleden al regelmatig slecht is afgelopen.

Ik overwoog ditmaal mijn tegenzetten zorgvuldig en hij verloor al snel een pion. Vervolgens zelfs een paard of een loper. Ik moest wel blijven opletten vanwege een dreigend schaak met als gevolg stukverlies .

Ik ruilde eerst de dames af waardoor hij niet meer kon rokeren.

Ik nam zijn loper hetgeen voor mijn loper het gunstigst bleek te zijn. 

Raymond bleef snel spelen en ik wachtte rustig af. Even later kon ik weer een toren winnen.

Door daarna vaak schaak te geven kreeg hij geen kans meer om terug in de partij te komen.

Ik bleef geconcentreerd en maakte geen fouten.



Hans 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten