zondag 21 mei 2017

Gehandhaafd!  

Zaterdag 6 mei was het do-or-die voor de Stukkenjagers 3. Alles hadden ze in eigen hand, maar dan moest wel minimaal een 4-4 gelijkspel behaald worden tegen De Giessen en Linge. Geen makkelijke opgave, maar er lagen toch zeker kansen. Helemaal met Erik Nicolai die al vooruit gespeeld had met remise tot gevolg. Uiteindelijk ging Stukkenjagers met 3,5-4,5 ten onder waardoor het afhankelijk was van de wedstrijd van Voerendaal. De concurrent wist echter niet volledig te profiteren van het puntverlies de Tilburgers waardoor Stukkenjagers 3 ook volgend jaar actief zal zijn in de 3e klasse van de KNSB. We mochten Erik-Jan Colijn achteraf wat vragen stellen over hoe hij de wedstrijd beleefd heeft.

Erik-Jan, dank je wel dat je de tijd voor ons wilde nemen. Hoe begin je aan zo’n degradatiekraker? EJ: ‘Ja, het was totale chaos natuurlijk. Je weet op voorhand dat je nog maar 3,5 punt moet scoren, dat is lekker. Aan de andere kant weet je ook dat je een partij minder hebt om dit te doen, wat het lastiger maakt. Maar ja, dat is logisch.

Dat zijn nogal een hoop open deuren die je daar intrapt, hoe heb je de wedstrijd zelf beleefd? EJ: De wedstrijd zelf was een gevecht op leven en dood. Bij vlagen hebben we een fantastische wedstrijd gespeeld waarin we onze individuele klasse hebben getoond. Kijk nou naar Erik Dignum, die jongen pakt toch bijna iedere partij een solide halfje. Dat is klasse, helemaal in een wedstrijd waar veel druk bij komt kijken en waar hij een geduchte tegenstander heeft

Ruud kon vandaag geen potten breken, hoe verklaar je dat? EJ: Ruud heeft vandaag zeker wel potten gebroken! Hij is onze Capitán! Hij zet de poppetjes iedere keer op de juiste plaats en zorgt ervoor dat iedereen zowel mentaal als fysiek in topconditie is. Die man is van onschatbare waarde voor dit team en ook de voornaamste oorzaak dat we ons dit jaar gehandhaafd hebben. Kijk ook naar zijn track-record in de Stukkenjagers Open. Die man is aan zijn tweede jeugd bezig!

Oké, Fré wist vandaag ook geen punt te scoren, hoe verklaar je dat? EJ: Bij Fré weet je hij altijd goedbeslagen te ijs komt, dat het dan niet wil lukken is jammer, maar dat kan gebeuren. De arbeidsethos van deze geweldenaar zijn onmiskenbaar! Het zat in zijn partij vandaag een beetje tegen, maar hij is voor ieder team een aanwinst. We mogen blij zijn dat hij een Stukkenjager is.

César wist vandaag een half punt te scoren, denk je dat hij daar tevreden mee is? EJ: Natuurlijk niet! César is een winnaar en bij ieder resultaat minder dan een vol punt staat bijna schuimbekkend te kijken. Hij is niet voor niks al jaren hét boegbeeld van de club. Jarenlang is hij de drijvende kracht achter één van de mooiste clubs uit Nederland. Hij weet wanneer een half punt belangrijk is en ook dat liet hij vandaag zien.

Ja, en toen stonden jullie met 1,5 - 3,5 achter waar jullie minstens 4 punten nodig hadden en jij, Karel en John nog bezig waren. Geeft dat extra druk met zich mee? EJ: Druk, wat is dat?! Wij zijn altijd op dit soort situaties voorbereid. Onze capitán hamert hier al sinds de vorming van dit team op. Wij zijn uitermate goed geprepareerd voor dit soort situaties!

Hoe komt het dan dat je zelf een regelrechte 0 scoorde? EJ: Nou, nou, nou. Dat is wel met een bazooka op een mug schieten hoor. Ik wou vol voor het punt gaan waar dat misschien niet de slimste keuze was. Je zou zeggen dat de jeugdige overmoed er toch wel uit moet zijn nou ik steeds ouder word. Ik was te gretig. Kansen onbenut gelaten terwijl er misschien wel mogelijkheden lagen. 

John wist wel een punt uit het vuur te slepen. Is dat toch een teken van karakter? EJ: Die man is één en al karakter! Dat je zo’n vraag durft te stellen! Hij staat niet zomaar bovenaan de Eeuwigdurende Stukkenjagers-ranglijst. Sinds 1980 is het al een vechtjas eerste klas. Ook vandaag wist hij in een moeilijke stelling de kastanjes uit het vuur te halen. Dan kan je alleen maar blij zijn dat je zo’n fenomeen in je team hebt.

Karel was als laatste nog bezig, hij wist dat er geen wedstrijdpunt meer in zat. Maakte het dat makkelijker voor hem om een punt te halen? EJ: Makkelijker?! Alles stond nog op het spel. Karel weet als geen ander dat ieder bordpunt belangrijk is in zo’n wedstrijd. Daardoor bleef hij ook maar gaan in het eindspel. Waar ik eerst mijn bedenkingen had over zijn stelling bleef hij gaan. Ongelofelijk dat je zo’n vraag stelt! De omstandigheden maakten het niet makkelijker, Karel maakte het makkelijker door sterke zetten te spelen!

Uiteindelijk blijven jullie erin doordat de concurrentie niet profiteert van jullie misstap. Is dat niet een zwaktebod van dit team. EJ: Zwaktebod?! Weet je wat Rob Geus zou zeggen over deze vraag? Man, man, man, man, man, man! Heb jij nou een journalistieke opleiding gedaan? Wat een flutinterview! We zijn keer op keer met het mes tussen de tanden ten strijde getrokken, of het nou uit of thuis was. Deze kanjers hebben keer op keer het beste van zichzelf gevraagd. Is het dan een zwaktebod? Absoluut niet! Ik ben trots op iedereen in dit team voor hun tomeloze inzet, ronde in, ronde uit. Daar zou jij nog wat van kunnen leren met je vragen!

Oké, oké, ik wist niet dat je boos ging worden. Ik hoorde ook nog dat je een noemenswaardige mededeling had. EJ: Ja dat klopt, het is een droevige dag vandaag. Vol verdriet kondig ik aan dat dit voorlopig mijn laatste wedstrijd voor De Stukkenjagers zal zijn. Waar ik volgend jaar ga spelen is nog een vraagteken, maar er liggen verschillende aanbiedingen uit China, maar een terugkeer naar mijn oude ploeg kan ik ook niet uitsluiten. 

Ben je niet bang dat je als geldwolf gezien wordt nu deze informatie publiek is geworden? EJ: Nee, absoluut niet! Een trein als deze komt wellicht maar één keer in je carrière voorbij. Dan moet je dat toch serieus overwegen, helemaal nu ik de herfst van mijn carrière zit. Maar nogmaals, mijn definitieve bestemming ligt nog niet vast.

Bij de achterban van de club zal dit bericht niet goed vallen. Hoe ga je daar mee om? EJ: De achterban weet dat ik altijd de volle 100% heb gegeven voor de club! Soms ook wel eens 70% als ik het de avond ervoor laat heb gemaakt, maar dat snappen de fans ook. Zo zijn Stukkenjagers. Ik wil al mijn teamgenoten bedanken waarmee ik ooit het genoegen mee heb gehad om samen te spelen. Dit was niet mijn laatste wedstrijd in dienst van Stukkenjagers, remember, I’ll be back!

Erik-Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten