donderdag 9 februari 2017

Weer een ronde verder!

Zoals te lezen was in het verslag van Henk Jan, hadden Stefan, Herman, Lars en Nick ons al een eerste keer verder geholpen naar een volgende ronde in de bekercompetitie. Op woensdag 1 februari stond de volgende strijd op het programma en wel tegen De Toren Arnhem. Al snel werd duidelijk dat de volgende partijen op het programma stonden:

Bord 1. Ruud Janssen - Herman
Bord 2. Stefan Beukema - Jeroen van Onzen
Bord 3. Sebastiaan Beumer - Lars Vereggen
Bord 4. Anne Haast - Noud Lentjes

Lars was als eerste klaar en hij leek een prima partij gespeeld te hebben. Na een gezonde ontwikkeling kreeg hij de mogelijkheid om zijn stukken actief te gebruiken en werd het steeds moeilijker voor wit om dat tegen te houden. Een mooie overwinning van Lars en een 1-0 voorsprong.

Ondertussen had ik zelf een goede stelling nadat Noud na een prima opening niet correct verder ging en een kwaliteit in moest leveren. Maar eerst eens even kijken hoe scherp de lezer is... In onderstaande stelling is wit aan zet. Wat zou je spelen?


In deze stelling heeft wit het sterke 23. bxa6!, want na 23... Db1 kwam het fijne 24. a7. Hierdoor behield ik een belangrijke pion en staat wit erg goed. Even later kon ik op de achterste rij binnen en dacht ik dat het wel goed zou komen met een toren meer. Maar schijn bedriegt in onderstaande stelling! Hoe zou je zelf verder gaan met zwart in deze stelling?


Noud besloot om verder te gaan met 33... Le5, wat er mooi uit ziet vanwege de penning. Hier komen we zo echter op terug. De beste zet in deze stelling is 33... Ld4 en tot mijn verbazing wint zwart dan zelfs! De pion op f2 is niet te redden en het duurt blijkbaar te lang om stukken erbij te halen. Dat was even schrikken toen de engine dat zei...

Zoals gezegd ging de partij verder met 33... Le5. Daar heeft wit echter een mooi antwoord op. Wat is dat?


Het is belangrijk om te zorgen dat het paard niet meer gepend staat. Dat kun je doen met 34. Th8+ Kxh8 35. Da8+. Zwart speelde echter nog even verder, want de witte stelling is nog niet helemaal stabiel. Na 35... Dd1+ 36. Kh2 Dd6 37. f4 f6 wordt wit nog even aan de tand gevoeld. Wat is de sterkste voortzetting?


Na 38. Dh8+ is het toch echt klaar!

Dat bracht de stond op 2-0 voor ons. Nadat ik net klaar was, zag ik de goede stelling van Stefan maar ook een klok die niet meer zoveel tijd aangaf. Zou hij het tempo wel weten? Nadat ik navraag deed bij César, bleek dat ik het hem in ieder geval niet mocht vertellen of vragen. Hij zat erbij alsof hij zeeën van tijd had en ik dacht echt dat hij niet op de hoogte was van het speeltempo. Ondertussen had hij gelukkig een gewonnen toreneindspel bereikt, maar ik dacht te zien dat het nog niet heel eenvoudig was en zeker niet met 13 seconden op de klok. Toen besloot ik maar het enige te zeggen wat ik eigenlijk mag zeggen, namelijk dat hij remise aan moest bieden. Dat deed hij netjes, ondanks dat hij achteraf rustig vertelde dat hij prima op de hoogte was van het speeltempo. Gelukkig was met een 2,5-0,5 stand de overwinning binnen!

Herman was degene die nog lang vocht tegen Ruud. In de partij had Ruud een stuk geofferd voor gevaarlijke vrijpionnen en druk op de zwarte koningsstelling. Dat bleek in de praktijk erg lastig te zijn voor Herman. Hij gaf zijn dame nog voor twee stukken, maar de witte pionnen waren te sterk. In zijn analyse zijn heel wat spannende varianten terug te vinden!

Hiermee kwam de stand op 2,5-1,5 en zijn we door naar de volgende ronde. De wedstrijden De pion - Rokado en Dordrecht - ASV moeten nog gespeeld worden. De volgende ronde nemen we het op tegen een van de winnaars van die matches of tegen Voerendaal. Dat is nog even afwachten...

Anne Haast

Geen opmerkingen:

Een reactie posten