zondag 19 maart 2017

Allergisch? Dr. Vogel , becxenium.

Deze morgen besloot ik toch maar mijn huisarts te raadplegen. De klachten waren weliswaar vaag, maar ik was verschrikkelijk rusteloos. Wel zeer energiek, waardoor het leek op het begin van een manische depressie. Dit kwam wel vaker voor maar de depressie kwam nooit. ADHD leek me uitgesloten want mijn impulscontrole is al jaren ongeĆ«venaard. Zoals wel vaker bij huisartsen werd de vraag gesteld of er relationele problemen waren, of iets in de werksfeer. In beide situaties doe ik al jaren praktisch niks, voorkomen is beter dan genezen. Initiatief nemen in je relatie is dodelijk. Net als bij voetbal kun je zeggen, de bal moet het werk doen. IdeeĆ«n in je werk is catastrofaal, het werk was er altijd al, net als de schepping. ‘Ingrijpen verstoort het ecosysteem’, zei ik tegen mijn huisarts. Hij verstond me echter verkeerd en vroeg wat er mis kon zijn met mijn egosysteem. In mijn openhartigheid vertelde ik alles over mijn schaakclub. Hij luisterde geduldig en adviseerde mij een andere club te zoeken omdat er sprake was van ernstige becxitus. ‘Dat heb ik al gedaan en ik ben jaren geen lid geweest’, zei ik. ‘In dat geval is het becxzeem en dat gaat waarschijnlijk nooit echt over.’ Het kan echter psychisch zijn, dus ik verwijs U door naar een psychiater.

Dat hielp enorm, op de divan genoot ik van mijn gelukkige jeugd en mijn vriendelijke en zorgzame vader. Oedipus was ver weg, er leek dus niets aan de hand. ‘Ik denk er verder over na en stuur U mijn conclusies op’, sprak de zielkundige.

Het rapport was verhelderend. Hij schreef me dat ik ondanks mijn leeftijd, nog verrassend een kind van deze bedenkelijke tijd was. We hebben nu racisme, etnocentrisme, neofascisme, trumpisme en populisme. Ik bleek een typisch geval van bexcisme te zijn. Als ik binnen de statuten zou blijven, geen quizzen meer zou produceren of prijzen zou uitreiken, en geen ambities had om functies te bekleden, zou ik probleemloos kunnen functioneren. Wel moest ik me onthouden van termen als eikel en zak want de lul komt dan echt dichtbij. Dan was ik wel degelijk strafbaar verzekerde hij mij. De gevangenissen zitten vol met tbs'ers die dit soort dingen niet kunnen laten. Wel moet ik zeggen dat U eruitziet als een echte representant van de jaren zestig, dus van de andere
kant bent U blijven steken in uw adolescentie. In die tijd was idealisme de norm maar dat is compleet achterhaald. Democratie is inmiddels ook al achterhaald maar het duurt nog even voordat iedereen dat doorheeft. Polarisatie heette vroeger, ‘Het recht van de sterkste’. Dat is een normaal biologisch principe. Als U op de ‘Partij voor de Dieren’ gaat stemmen, zult U een stuk rustiger worden.

Randpion

Geen opmerkingen:

Een reactie posten