woensdag 28 december 2016

Hoofdschuldige

Als je het leven wilt vereenvoudigen kun je de wereld het best indelen in opinies en feiten. Over beiden bestaat er overigens veel onenigheid en de munitie hiervoor zijn de argumenten. De argumenten dienen over en weer te vliegen, net als kogels en granaten. Kogels en granaten zijn helaas feiten, dus het beste is te zorgen dat je niet geraakt wordt. Opinies vliegen met argumenten ook over en weer, maar ontwijken helpt niet want je wordt altijd geraakt. Daarom houd ik van het schaakspel. Maar in de analyse komen de argumenten weer, terwijl het schaakspel in principe gaat over de feiten. Dus het is beter niet te analyseren.

In het prachtige pleidooi van Geert Jan Knoops in het "Wildersproces" kwam een hopeloze hoeveelheid argumenten en feiten op ons af en de rechters zeiden, geen probleem, wij hebben de wet. De wet ambieert goede opinies te hebben over de feiten maar dat wordt door de advocaten weer om zeep geholpen. Er moet dus een videoscheidsrechter voor de feiten komen.

Al deze onzin bedacht ik op de fiets naar Veldhoven. Stel je voor dat ik het verslag van SJ 5 zou moeten schrijven. In dat geval moet ik nog wel een paar keer op en neer fietsen, om dichter bij de feiten van de wedstrijd te komen. In het totaal hebben 16 spelers evenzoveel opinies over hun partij.  In het slechtste geval hebben 15 spelers 15 opinies over mijn partij. Ik ben weer eens zwaar in de minderheid. Als ik advocaat was, zou ik ze terugpakken met 15 andere opinies. Ik ben echter op de fiets en heb de feiten opgeschreven in mijn eigen boekje. Het is inmiddels donker en ter hoogte van Oostelbeers besef ik, dat ik  alleen maar bang hoef te zijn voor een lekke band. Tegen een lekke band valt niet te argumenteren. Het feit is lastig maar een videoscheidsrechter totaal overbodig. Op de heenweg was de theorie nog best lastig. Op de terug weg was er maar één feit. We hebben verloren en ik was de hoofdschuldige door een matig briljant paardoffer.  Mijn sterkste argument was, als hij mijn paard op d6 pakt, geeft ik mat op e8. Mat is een van de sterkste feiten. Mijn tegenstander had ook argumenten en zoals al hiervoor betoogd, daar komt altijd ellende van. Hij redeneerde vrij sterk, als ik neem op d6 ga ik niet mat want ik speel dan Df8. Het hele team stond te kijken en het ergste was, dat niemand boos werd. Gelukkig moest ik voor straf, na zessen terugfietsen in de motregen. Pas toen in het donker bleek, dat ik inmiddels op de startbaan van  vliegbasis Eindhoven fietste, begreep ik dat de heenweg een stuk beter was verlopen dan de terugweg. Gelukkig zijn er Marieke en Constantijn, Marieke merkte op dat er meer spelers verloren hadden en we staan desondanks nog gewoon bovenaan. Constantijn veegde de vloer aan met een oude man. De marktwerking in de zorg is keihard.

Toon M

Geen opmerkingen:

Een reactie posten